De tickets zijn besteld!

Boarding PassNa veel gepuzzel, gezoek en gevraag zijn we er eindelijk in geslaagd een ticket te vinden dat past bij de route die we af willen leggen. Toen we aan de voorbereidingen begonnen was al snel duidelijk dat we een zogenaamd “wereldticket” nodig zouden hebben, maar we hadden geen idee hoeveel soorten wereldtickets er bestonden. Nu wel ;-).

Wat is een wereldticket nu eigenlijk? Simpel gezegd is het een ticket waarmee je over de wereld kunt vliegen. Wie verkoopt zo’n wereldticket? In principe elke luchtvaartmaatschappij. Ok, dan zou je denken: ik ga naar de balie van maatschappij X en bestel een ticket en kan vertrekken. Da’s weer net even te simpel gedacht.

Wereldtickets worden uitgegeven door de verschillende alliances ofwel samenwerkingsverbanden van de luchtvaartmaatschappijen. Bijvoorbeeld de KLM vormt met o.a. Air France, Kenya Airways, Alitalia en nog zo’n 11 anderen SKYTEAM, terwijl Qantas – waar wij mee zullen vliegen – samenwerkt met British Airways, JAL en nog een aantal andere. Elke alliantie heeft dan ook een bepaalde specialisatie waar zij samen op vliegen. De route die je wilt gaan reizen bepaalt dan ook voor een groot gedeelte welke aanbieder van wereldtickets je het beste kunt gebruiken. In ons geval kwamen we uit op “One World” omdat we een aantal vluchten op en binnen Zuid Amerika willen maken. De grootste maatschappijen daar zijn LAN en Iberia. Deze zijn allebei aangesloten bij One World. Omdat we daarnaast naar o.a. Australië en Nieuw Zeeland gaan is Qantas de meest geschikte vliegtuigmaatschappij.

Daarnaast zijn er nog een aantal andere “spelregels” waar je op moet letten die bepalend zijn voor het soort ticket dat je nodig hebt en die uiteindelijk de prijs bepalen. Bij elk van de tickets dien je in oostelijke of westelijke richting te reizen, “backtracken” ofwel terug naar een continent waar je al geweest bent mag niet. Je kunt dus niet vanuit Azië naar Australië en weer terug naar Azië op je wereldticket. De verdere verschillen tussen de diverse wereldtickets zitten bijvoorbeeld in het aantal stopovers dat je mag hebben, het ene ticket staat er 3 toe, een ander 5. Sommige tickets hebben een variatie in het aantal afgelegde mijlen en ook het aantal continenten dat je aan wilt doen speelt een rol. Uiteindelijk kun je altijd wel een ticket vinden dat bij je gewenste route past. Of je past de route aan aan het ticket, maar dat is iets wat wij niet gedaan hebben. Bij alle tickets is het wel zo dat je bij het boeken een route vastlegt, dit omdat er meteen bekeken wordt of er vluchten zijn tussen de bestemmingen die je wilt en of er plaatsen beschikbaar zijn.

Er is 1 ding wat alle tickets in ieder geval gemeen hebben: de geldigheidsduur is “slechts” 1 jaar. Kortom, je moet binnen een jaar na de startdatum, de terugvlucht begonnen zijn. Overigens is dit geen verplichting, je kunt het ticket laten verlopen. Dat heeft wel als consequentie dat je een (of meerdere) losse vluchten moet boeken aan het eind. Maar zelfs dat is een kwestie van simpel optellen en aftrekken, rekenen dus, om te bepalen wat de goedkoopste oplossing is. Wij zullen, zoals het er nu naar uitziet, langer dan 1 jaar onderweg zijn. Dat betekent dat we het laatste stuk, Afrika, hoogstwaarschijnlijk apart moeten boeken. Zoals we het nu kunnen uitrekenen is dat , voor ons dan in ieder geval, een betere oplossing dan bijvoorbeeld de reis inkorten.

Een van de grote voordelen van een wereldticket is de flexibiliteit in het aanpassen van de reisdata. Bij een “normaal” ticket liggen de reisdata gewoonlijk vast en is het alleen tegen bijbetaling mogelijk een verandering in de datum aan te brengen terwijl dit bij een wereldticket tegen geen of beduidend minder kosten kan. Uiteraard ben je wel afhankelijk van de beschikbaarheid van plaatsen aan boord, hoe eerder je een wijziging doorgeeft hoe beter. Het wijzigen van de route is ook mogelijk, dit kost je echter altijd een vast bedrag, zo rond de €125,–.

Er zijn een aantal organisaties actief in Nederland die min of meer gespecialiseerd zijn in het verzorgen van wereldtickets. Je hebt onder andere Wereldticketcenter, JoHo en Kilroytravels. Wereldticketcenter heeft naast wereldtickets een behoorlijk aanbod in andere verre reizen, campers etc., terwijl JoHo zich vooral richt op studenten en veel doet op het gebied van vrijwilligerswerk. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Kilroy travels die een uitgebreid pakket hebben voor iedereen die wil reizen. Ook de service en informatie sprak ons aan. De toekomst zal leren of het een goede keuze is geweest, maar ja, dat is met alles zo.

De route die we op dit moment in elkaar gezet hebben ziet er in ieder geval als volgt uit:

Plaats dagen Aankomst datum Vertrek datum
Londen 2 ma 2 nov 09 wo 4 nov 09

Australie (+ Tasmanie) 100 vr 6 nov 09 vr 12 feb 10
Papoea Nieuw Guinea 10 za 13 feb 10 di 23 feb 10
Nieuw Zeeland 21 wo 24 feb 10 wo 17 mrt 10
Hawaii 7 wo 17 mrt 10 wo 24 mrt 10
USA 90 do 25 mrt 10 wo 23 jun 10
Canada 30 do 24 jun 10 za 24 jul 10
Alaska 16 zo 25 jul 10 di 10 aug 10
Ecuador / Galapagos 15 wo 11 aug 10 do 26 aug 10
Peru 10 vr 27 aug 10 ma 6 sep 10
Chili / Paaseiland 5 di 7 sep 10 zo 12 sep 10
Brazilië 20 ma 13 sep 10 zo 3 okt 10
Zuid-Afrika 7 ma 4 okt 10 ma 11 okt 10
Namibië 15 di 12 okt 10 wo 27 okt 10
Botswana 15 do 28 okt 10 vr 12 nov 10
Zambia 7 za 13 nov 10 za 20 nov 10
Tanzania 7 zo 21 nov 10 zo 28 nov 10
Kenia 7 ma 29 nov 10 ma 6 dec 10



Thuiskomst
ma 6 dec 10

Zoals te zien is zullen we vanuit Londen vliegen, ook dat is altijd een punt dat naar voor komt bij het plannen van een wereldticket, vliegen vanuit Londen kan je enige honderden Euro’s besparen ten opzichte van het vliegen vanuit Amsterdam, zelfs wanneer je hier een apart ticket naar toe moet boeken. Overigens gaan wij, hoogstwaarschijnlijk, per trein. Dit is niet veel duurder dan een vliegticket en duurt uitgaande van de totale reistijd net zo lang als per vliegtuig.

Één reactie op “De tickets zijn besteld!

  1. Pingback: Afstanden | Frans en Cora

Reacties zijn gesloten.