Vervoer en vervoersmiddelen

In de vorige post heb ik al laten weten dat we het komende jaar de nodige kilometers af zullen leggen. Een groot gedeelte daarvan zal per vliegtuig gebeuren, met gerenommeerde maatschappijen zoals Qantas, American Airlines, LAN Airlines en British Airways. Het merendeel van deze maatschappijen maakt gebruikt van Boeings, LAN AIRWAYS maakt ook gebruik van Airbussen. Wat het soort vliegtuigen betreft hadden we weinig keuze, tenzij we daar natuurlijk ook nog verder in “gedoken” hadden en aangegeven dat we niet met bepaalde maatschappijen wilden vliegen. Maar dat gaat natuurlijk wel erg ver.

Voor wat het vervoer over land zijn er natuurlijk over het algemeen wel meer keuzes, soms ook zelfs wanneer het gaat over het reizen naar een ander land, of beter gezegd: eiland… Voor onze reis naar Londen waar de vlucht naar Australië vandaan vertrekt hebben we er voor gekozen met de trein te gaan. Om precies te zijn, met de Eurostar. Vertrekkend vanuit Roosendaal gaan we met een overstap in Brussel meteen door naar Londen waar de trein in het centrum stopt op St. Pancras station. Vandaar is het nog een korte wandeling naar het hotel waar we dan tot en met de 4e november zullen verblijven.

Om ons in Australië voort te bewegen hebben we ervoor gekozen om een camper te huren. Tijdens het voorbereiden liepen we tegen een behoorlijk aantal opties aan. Je kunt, zoals wij, huren of je kunt besluiten te kopen. Daarnaast heb je een aantal bedrijven waar je een auto of campervan kunt kopen die het bedrijf na je reis terugkoopt voor een percentage van de aanschafprijs, welk percentage je van tevoren afspreekt. Deze zogenaamde “buyback” opties zijn interessant als je niet al te veel luxe wilt omdat dit meestal een auto (stationwagen) betreft of een campervan. Een campervan is over het algemeen een klein busje, denk daarbij aan het formaat Toyota HiAce, waarin een klein kooktoestelltje is ingebouwd, koelkastje of Esky en een bed / bank om te slapen. Verdere luxe zoals een toilet en/of douche ontbreekt. Deze busjes zijn vaak ex-rentals, maar voor zover ik heb kunnen zien in goede staat, alleen een paar jaar oud. Als je kiest voor een buyback zit daar heel vaak ook de wegenwacht in en wat extra’s voor wat betreft onderhoud, dit is uiteraard ook in het belang voor de verkoper omdat ie ook weer koper is… Afhankelijk van de gebruiksperiode krijg je na de afgesproken periode 60, 50 of 40% terug van je aankoopprijs (onder bepaalde voorwaarden, zoals de staat van het voertuig, deze dient goed te zijn). Voor auto’s en campervans geldt ook dat er een behoorlijke markt is waarop je zelf een wagen kunt kopen en na afloop weer kunt verkopen. Met name in Sydney is Kings Cross een van de bekendste. Je hebt overigens bij een buyback optie ook altijd de mogelijkheid om je voertuig zelf te verkopen, dit levert meestal ook meer op.

Wat de beste optie is voor een langdurige reis door welk land dan ook is simpel een kwestie van kijken wat de opties zijn, wat elke optie kost, welke voor- en nadelen er aan kleven en een rekensommetje maken. De uiteindelijke zal grotendeels bepaald worden door hetgeen je zelf wenst.

Wij hebben ervoor gekozen om een camper te huren. Het voordeel dat wij hierin zien is het feit dat we een toilet en douche ter beschikking hebben waar en wanneer we ook zijn. Zeker gezien de periode, 3 maanden zo ongeveer, dat de camper ons (t)huis zal zijn, vonden we de iets hogere kosten niet opwegen tegen het verwachte ongemak van ’s nachts de bush in moeten als je naar de wc moet…Wie weet wat er in het donker allemaal op de loer ligt…

2BerthCamperMaar ook hier geldt: je hebt verschil tussen campers en campers. Je hebt er voor 2 personen tot en met gezinnen van 6 personen. En zelfs binnen de range geschikt voor 2 personen (overigens meestal 2-3 persoons) zitten er verschillen. Je hebt er met een aparte cabine, waarbij de slaapplaats boven de cabine zit, tot een meer bestelbus-achtig model. Afhankelijk van het type kun je bijvoorbeeld wel of niet via de bestuurderscabine naar het leefgedeelte. Ook het leefgedeelte kan op verschillende manieren ingericht zijn en/of voorzien van bepaalde zaken. Sommige hebben bijvoorbeeld een koelkastje aan boord, terwijl andere weer werken met een Esky, een soort van koelbox waar je zelf moet zorgen dat er voldoende ijsklontjes in zitten. Er kan een 2-pits gasstel aan boord zijn, of een 3-pits, de gasfles kan een kleine zijn, maar ook een grotere en de eerste vulling kan standaard in de prijs zitten of niet, je mag hem al dan niet leeg inleveren etc. etc. Het is dus goed om alle zaken proberen te vergelijken voor je een keuze maakt. Wat in eerste instantie goedkoop lijkt, kan door bijkomende kosten uiteindelijk duur uitpakken, of niet zijn wat je ervan verwacht. Belangrijk is te bepalen wat je in ieder geval wilt en daarvan uit te gaan.

Wanneer je langer dan een bepaalde periode huurt, meestal 90 dagen, krijg je een extra korting vanwege “long term rental”. Omdat we hiervoor voor Australie in ieder geval in aanmerking kwamen kregen we een korting van 17%. Omdat we de tip gekregen hadden dat sommige verhuurders ook diezelfde korting gaven op een volgende wannneer je binnen een bepaalde periode, meestal 3 maanden, weer bij hen huurt hebben we dit nagevraagd voor onze huur in Nieuw Zeeland. En ook daar kregen we korting: 15%, toch leuk meegenomen. Een ding dat altijd geld opbrengt is het rechtstreeks boeken bij de verhuurder in het land waar je gaat reizen. Dezelfde camper die we nu huren kostte ons via een Nederlandse bemiddelaar ruim €400,00 meer! En dat was alleen al voor Australië.

We hebben uiteindelijk gekozen voor Cheapacampa omdat ze ons het beste aanbod deden, we dit konden combineren met Nieuw Zeeland (extra korting) en ze ook in de USA verhuren (mogelijk ook de extra korting). We blijven uiteindelijk toch Nederlanders he….

Welke vorm van transport we verder in de reis gaan gebruiken weten we nog niet precies. Veel zal afhangen van de afstand en hoe snel we die af willen leggen. Dit hangt er van af wat er te zien is, naar verwachting, tussen die plaatsen. Reizen per camper of auto heeft het voordeel dat je kunt stoppen wanneer je wilt en hoe lang je wilt. Per trein, bus of vliegtuig is dat allemaal wat beperkter. Op dit moment hebben we er al wel wat ideeën over maar omdat we niet alles te ver van tevoren vast willen leggen, gaan we dit pas definitief vastleggen wanneer we onderweg zijn in Australie en Nieuw Zeeland.