Alice Springs

Anzac-0728Maandag 7 december, hebben we het centrum van Alice Springs bekeken. We waren deze ochtend naar de reparateur van de airco gereden, maar die bleek nog niet op de hoogte te zijn gesteld door Apollo. Ook bleek het niet om zomaar even een reparatietje te gaan, maar om een behoorlijke ingreep. We moeten morgen dus terug en weer een dag in Alice Springs blijven. Er is nog wel een en ander te bekijken, dus dat lukt allemaal wel. We kunnen het wel uitstellen tot we in Adelaide zijn, maar op dit moment is het hier overdag zo’n 41 graden, buiten, en ’s nachts koelt het niet echt af. De raampjes hebben wel horregaas, maar wind staat er nauwelijks en de wind die er staat is warm.. Afgelopen nacht deed de airco nog wel wat, hopelijk de komende ook..

Dinsdag 8 december, vanmorgen om 08:00 uur de camper afgezet bij de reparateur en maar weer richting Alice gelopen. Aan de rand van de plaats ligt “ANZAC Hill” waar een monument staat ter herinnering aan de gevallenen in de diverse oorlogen waarin Australische troepen gevochten hebben. Het woord ANZAC is een afkorting van Australian and New Zealand Army Corps. Overigens hebben we al behoorlijk wat van dit soort memorials gezien. Elk plaatsje heeft wel een gedenksteen of standbeeld ter herinnering aan plaatsgenoten die in een of andere oorlog gestorven is. De Australiërs hebben in behoorlijk wat oorlogen hun steentje, al dan niet samen met de Nieuw-Zeelanders bijgedragen.

Hierna zijn hebben we nog een bezoekje gebracht aan de Royal Flying Doctor Service die hier een vestiging heeft. De Flying Doctors bestaan al sinds 1928 en zijn een organisatie die gratis medische hulp geven aan eenieder die het nodig heeft. Als je als buitenlands reiziger hun hulp nodig hebt krijg je die dan ook en zal het door de reisverzekering vergoed worden. Reis je onverzekerd, dan krijg je naast de nodige medische hulp wel een rekening.

De dagelijkse conventionele kosten worden betaald uit subsidies van de Commonwealth en van de overheden van Australische staten en territoria. De vervanging van belangrijke apparatuur, vooral vliegtuigen en medische apparatuur dient de Dienst zelf te financieren. Als je nagaat dat ze in Alice Springs de beschikking hebben over 4 Pilatus PC-12 vliegtuigen, elk uitgerust als een vliegende Intensive Care Unit, met een extra aan apparatuur voor navigatie, radio en navigatie ter waarde van 6 miljoen dollar (ca. 3,75 miljoen Euro) kun je nagaan dat er behoorlijk wat geld nodig is om de boel draaiende te houden. De RFDS is dan ook voor een groot deel afhankelijk van de inkomsten uit fondsenwervingsacties en dus de gulheid van de Australiërs.

De Royal Flying Doctor Service heeft in totaal meer dan 22 bases van waaruit ze werken en beheren ook 4 medische centra. Ze bestrijken zo’n 80% van heel Australië en doen dit met in totaal 51 vliegtuigen. Deze dienen ze elke 10 jaar te vervangen vanwege de veiligheidseisen die gesteld worden.

Na ons bezoek daar zijn we terug gegaan naar het centrum om even wat kouds te gaan drinken. Toen we net zaten kregen we een telefoontje dat de camper gerepareerd was en die zijn dan ook op gaan halen. Het was nog redelijk vroeg en we besloten om dan ook maar even door te rijden naar een paar plaatsen in de buurt om te gaan bekijken. Een er van konden we helaas niet bereiken omdat bleek dat dit een unsealed road was en niet in al te goede staat, de andere plrotstekeningen-0752aatsen waren Corroborree Rock en Emily & Jesse Gaps. Dit zijn gebieden in de East McDonnel Range die voor de Aboriginals heilige plaatsen zijn en een grote rol spelen in hun overlevering. Bij de Corroborree Rock stond het zelfs omschreven als zijnde een plaats die te vergelijken is met wat wij een kerk noemen. Erbij stond het verzoek om deze plaats dan ook met hetzelfde respect te behandelen. Bij de Emily Gap waren nog een paar rotstekeningen te zien, want ook werden en worden die overigens nog steeds, door de Aboriginals gemaakt.

Op weg terug naar de camping zagen we nog een thermometer op een gebouw en die gaf aan dat het op dat moment 45 graden was! Gelukkig is de airco gerepareerd, maar morgen gaan we weer op weg naar het zuiden. De volgende bestemming is Uluru ook wel Ayers Rock genaamd. Omdat we onderweg nog wat andere dingen willen bekijken zullen we het waarschijnlijk niet in 1 dag doen, maar dat zien we morgen dan wel weer.