Port Augusta

Port_Augusta-1057Woensdag 16 december 2009 – Vandaag een lekker rustige dag gehad. Slechts 17 kilometer gereden in de omgeving van en in Port Augusta (inwoneraantal 13.897). Nadat we lekker uitgeslapen hadden, om ongeveer 07:30 uur waren we pas op, en een hapje te hebben gegeten zijn we eerst naar de “Australian Arid Botanical Gardens” gereden, net buiten de stad. Het visitor centre daarvan heeft een uitgebreide uitleg over de verschillende types landschappen die in de omgeving te vinden zijn en over de flora en fauna die er is. Gezien de temperatuur, die ook vandaag weer boven de 40 graden uitkwam, hebben we geen wandeling gemaakt door de tuinen, want het was al aardig warm ondertussen.

Hierna zijn we naar de plaatselijke VVV gereden, ofwel het Visitor Centre van Port Augusta zelf. We wilden nog wat informatie over de Flinders Range en we hadden gelezen dat er een stadswandeling was (self guided weliswaar) die ons wel interessant leek. Die wandeling hebben we wel gedaan, het was zo hier en daar mogelijk om in de schaduw van de gebouwen te lopen en met het beetje wind dat er stond was het redelijk te doen. Omdat de wandeling deels door het winkelgebied ging konden we ook af en toe een winkel binnen om af te koelen…. De wandeling voerde langs een 15-tal oude gebouwen daterend vanaf 1870. Voor Nederlandse begrippen is dit niet erg oud, maar in 1802 zette de eerste Europeaan, Mathew Flinders voet aan de grond in het gebied rond Port Augusta. Zijn opdracht was om het kustgebied in kaart te brengen en blijkbaar heeft ie dat erg goed gedaan, want zijn kaarten zijn tot na de tweede wereldoorlog gebruikt!

Daarnaast is Flinders de eerste geweest die naam “Australië” consequent gebruikte in zijn documentatie en aan hem heeft Australië dan ook zijn naam te danken.

Pas in (ongeveer) 1855 werden de haven en de stad zelf ontworpen. Het is dus, weer voor Nederlands begrippen, een relatief jonge plaats. Voor de Aboriginals is het wel altijd al een plaats geweest waar verschillende stammen samen kwamen om te handelen en kennis te delen.

Port Augusta heeft behoorlijk wat ups and downs gekend, in de beginjaren was het voornamelijk de wolindustrie waarop de stad dreef, maar een enorme droogte die 3 jaar duurde maakte daar rond 1864 een eind aan. Daarna kwam de graanindustrie op, maar door het enorm droge klimaat was de oogst niet erg betrouwbaar en ook daar kwam een eind aan. Hierna bleek de spoorwegindustrie de “reddende engel”. Port Augusta ligt redelijk centraal om het noorden te kunnen bereiken, richting Alice Springs en verder naar Darwin, maar ook het westen van Australië en het oosten kunnen bereikt worden. En ook via de weg kun je in al deze richtingen vanuit de stad. Daarnaast heeft de stad een kolen gestookte elektriciteitscentrale die 40% van de energie voor Zuid-Australië opwekt.

Port_Augusta-1063Verder is in deze stad in 1958 de “School of the Air” opgericht in het hoofdkwartier van de Flying Doctors alhier. Met binnen een jaar een 100-tal studenten, volgen nu vele families in de meeste verlaten gebieden lessen via de radio, en steeds meer via het internet.

Morgen gaan we verder naar Wilpena Pound in het Flinders Range gebergte. Er wordt voor vannacht en morgen wel slecht weer verwacht; storm en 83% kans op regen. De temperatuur gaat omlaag naar zo’n 27 graden en de verwachting is dat dit een paar dagen zo blijft. Het geeft ons in ieder geval de gelegenheid om een paar wandelingen te maken. Waarschijnlijk blijven we een dag of 2-3 daar, het zal afhangen van hoe een en ander gaat en hoe het weer zal zijn.