Melbourne

Zondag 24, maandag 25 en dinsdag 26 januari 2010 – De afgelopen drie dagen hebben we in Melbourne doorgebracht. Op zondag zijn we naar de Botanic Gardens geweest. We hebben vanaf de camping de bus genomen naar het station en zijn met de trein verder gegaan (de bushalte was tegenover de camping). Ik weet niet hoe duur het openbaar vervoer in Nederland is, maar hier was het op zondag een speciale prijs en wel $ 3,30 (zo’n € 2,05) en daar kon je dan de hele dag voor reizen met zowel de bus, trein als de metro. Op maandag moesten we iets meer betalen, maar voor een hele dag was dat zo’n € 5,75. Omdat parkeren in de stad bijna niet te doen is met de camper en de trein midden in de stad stopt was de keuze niet zo moeilijk. We hebben ook nog een wandeling langs de Yarra Rivier gemaakt, deze loopt door de stad en kwamen zo ook langs het Melbourne Park waar de Australian Open op dit moment plaatsvindt. We hebben dan ook de nodige limousines zien rijden, de ruiten geblindeerd, zodat we niemand gezien hebben. Niet dat we iemand zouden herkennen want wij hebben niet zoveel met tennis. Omdat het zondag was en in verband met de Australian Open, was het vrij druk in de stad en hebben we ook niet alles kunnen zien. Op maandag zijn we dan ook nog terug gegaan en hebben we een nieuw gedeelte van de stad bekeken. Dit is het gebied dat de Docklands heet en het is nog vrij nieuw nl. van 2008. We hebben hier onder andere gewinkeld. Er zou ook een reuzenrad staan; de Southern Star, met een hoogte van 120 meter. Dit zou dus goed te zien moeten zijn, maar wij konden hem nergens vinden. Wat bleek het rad was afgebroken en heeft in totaal slecht 2 maanden gedraaid. In december 2008 is hij in gebruik genomen, nadat er 2 jaar aan gebouwd was. Na de hittegolf in januari 2009 ontdekte men scheurtjes in het staal. Het rad is toen gesloten en onderzocht. Het bleek dat de scheurtjes niet door de hittegolf ontstaan waren, maar een probleem in het ontwerp zelf waren. Het rad is vervolgens afgebroken en de onderdelen zijn teruggestuurd naar de fabrikant om te repareren. Verder is de Docklands een modern stuk Melbourne. Er is een mooie wandelpromenade met moderne eet- en drinkgelegenheden. Ook staan er veel appartementencomplexen.

Omdat we dinsdagavond met de ferry naar Tasmanië zouden gaan, moesten we de dinsdag nog overbruggen. Je moet om 10.00 uur uitgecheckt zijn bij de camping, zodat we met de camper waren. We hebben besloten om de dag door te brengen in Albert Park. Frans wilde dit park graag zien omdat hier ook de Formule 1 wedstrijden worden verreden. Het was redelijk druk want het was Australia Day en de meeste Australiërs zijn dan ook vrij. Eerst hebben we een rondje rond de vijver gewandeld, een formule 1 rondje zeg maar (in ietsjes meer tijd dan een Formule 1 auto…). Daarna hebben we wat boterhammen gegeten en zijn toen op een bankje gaan zitten gewoon mensen (be)kijken. Ook hier weer veel gezinnen die gebruik maken van de barbecues die in het park staan. Er wordt ook veel gesport; hardlopen, voetballen en ook veel cricket. Rond 16.00 uur zijn we richting de haven gereden. Vanaf 17.00 uur konden we namelijk inchecken op de ferry. Toen wij aan kwamen rijden stonden er al heel veel auto’s te wachten en toevallig begonnen ze net met inchecken op het moment dat wij aankwamen. Wij konden dan ook meteen doorrijden. Iedereen werd gecontroleerd. Er mogen nl. geen aardappel- en fruitproducten Tasmanië mee ingenomen worden. Dit in verband met ziektes en ongedierte. De camper werd ook doorzocht en er werd zelfs onder de motorkap gekeken. Daarna was het doorrijden de ferry in. Nadat de auto op z’n plaats stond konden we naar boven naar het dek. De auto’s worden daarna vastgezet, maar hoe dat precies in zijn werk gaat konden we niet zien. Op de ferry zelf is er genoeg te doen/zien. Er is een informatiecentrum, een bioscoop, twee restaurants/bars en zelfs een gokhal. Ook heeft iedereen een slaapplaats. Er zijn cabines beschikbaar, maar daar moet extra voor betaald worden. Achterin (of voorin ligt er aan welke kant je opvaart) is een gedeelte met stoelen en daar hadden wij 2 stoelen. Het lijkt een beetje op een vliegtuig alleen zijn de stoelen dan wel luxer. Eerst zijn we wat gaan eten en daarna hebben we tot zonsondergang op het dek gezeten. Daarna hebben we onze stoelen opgezocht en geprobeerd wat te slapen, maar van slapen is er niet zoveel gekomen. Het stel voor ons had ruzie en achter ons lag een man stevig te snurken. ’s Morgens om 5.40 uur werd er omgeroepen dat we rond 6.30 uur naar de auto zouden kunnen gaan om aan land te gaan. Nadat we van boord waren gegaan zijn we nog een keer gecontroleerd en konden we aan ons avontuur op Tasmanië beginnen!