De laatste dagen in Nieuw Zeealand

Dinsdag 16 maart 2010 – Vanmorgen zijn we met de bus naar Christchurch gegaan om een beetje te winkelen. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen voor wat betreft de variatie in winkels. Het waren voornamelijk souvenirwinkels. De een nog groter dan de ander, maar het aanbod was overal bijna gelijk. Gelukkig was het goed weer, tegen alle verwachtingen in overigens, dus hebben we lekker op ons gemakje door de stad kunnen lopen, bakkie koffie drinken en een hapje eten. Half in de middag zijn we terug naar de camping gegaan om de camper schoon te maken en nog een was te doen zodat we alles schoon in konden pakken. Want ook dat moest nog gebeuren. Ondanks dat we toch wel een en ander gekocht hadden de afgelopen weken paste het gelukkig allemaal nog in de koffers. Zelfs het gewicht kwam niet boven het maximum uit.

Nog 1 nachtje in deze camper en dan kunnen we hem in leveren.

Vrijdag 17 maart 2010 – Voor we op weg konden naar Apollo om de camper in te leveren moesten we nog wel een en ander doen. De vuilwatertank moest nog leeg en ook het chemisch toilet. En uiteraard moest de tank weer vol zijn met diesel. Gezien de slechte ervaringen met Apollo in Sydney zijn we er extra alert op geweest dat alles goed leeg, danwel vol was. Een ezel stoot zich geen twee keer gaat het spreekwoord meen ik.

Omdat de drop off van de camper in Australië bijna drie uur duurde zijn we redelijk vroeg op pad gegaan, om 8:30 uur al. De vlucht is om ca. 15:00 uur dus dat geeft ons ruim de tijd, mocht het hier ook zo lang duren. En dat was dus (gelukkig) niet het geval. Binnen een half uur na aankomst was het allemaal geregeld, de camper werd geaccepteerd zoals ie was. We moesten nog wel nog even de belasting over de diesel betalen. Dit had ik wel in het contract zien staan, maar vergeten na te vragen hoe dat in z’n werk ging. In Nieuw Zeeland is het zo dat je, als je diesel rijdt, hier geen belasting over betaalt aan de pomp. Je tankt dus voordelig, denk je dan. Voor campers is het zo dat je achteraf een bedrag van ca. 4,70 NZD (€ 2,35) per 100 kilometer aan belasting betaalt. Voor de inwoners zelf geldt dat ze van tevoren een belasting betalen over een x-aantal kilometers. Hebben ze die gereden dan kun je weer “nieuwe kilometers” kopen. De reden voor deze manier van belastingheffen ligt in het feit dat het merendeel van de dieselgebruikers de boeren zijn. Deze hoeven de belasting niet te betalen voor de voertuigen die niet op de openbare weg komen. Je kunt het dus vergelijken met de verschillende kleuren diesel die we in Nederland kennen. Maar inclusief de belastingen kost een liter diesel hier toch nog maar zo’n € 0,80, een schijntje in vergelijking met Nederland!

Na het afwerken van alle formaliteiten zijn we naar het vliegveld gebracht door een van de chauffeurs van Apollo. Dit is overigens wel een goede service van ze. Maar omdat alles erg meeviel qua tijd zitten we dan ook al de hele dag op het vliegveld. Ondertussen zijn we wel ingecheckt en zitten we bij de gate te wachten tot we aan boord kunnen gaan. Volgende stop: Hawaii.

Overigens is het wel vreemd om mee te bedenken dat we terug in de tijd gaan. Onze vlucht vertrekt om ca. 15:45 deze middag (woensdag 17 maart) en we komen aan op woensdag 17 maart om 8:45 uur (in de ochtend dus). We gaan van tijdzone +12 uur naar tijdzone – 10 uur ten opzichte van Nederland. Een tijdsverschil voor ons van 22 uur.